Nyheter
Nyhetsarkiv
Community
CG Leauge - E-sport ladders
Medlemmer
Klaner
Serverregler
HLTV Liste
Catch-Gamer VIP Info
Catch-Gamer VIP Content
Catch-Gamer Blogs
Catch-Gamer Webshop
Catch-Gamer Galleri
Catch-Gamer cgtv
Om Catch-Gamer
Tips oss

Brukernavn
Passord
  Auto-login
 

Hvis du ikke har en konto, kan du registrere deg gratis ved å trykke på bli medlem.

Bli medlem

Om du har glemt ditt passord kan du få tilsendt et nytt til din epost.
PS: Ditt brukernavn vil også følge med i denne eposten

Glemt passord







Hvem tror du vinner Catch-Gamers Moviemaking konkurranse?

 rglaf
 distan
 jokkzter
Status: Ĺpen (medlem)
Totale votes: 2150
Kommentarer: 35
Eldre polls



















Datamaskin i skolen - Er det negativt?

Bruk av digitale verktøy skal være like grunnleggende som lesing, skriving, regning og muntlig uttrykksevne i Kunnskapsløftet. I 2008 skal Norge i følge Utdanningsforbundet "være blant de beste i verden når det gjelder utvikling og pedagogisk utnyttelse av IKT i undervisning og læring." Det er store diskusjoner om hva som er viktig for skolen i dag.
Bør egentlig datamaskinen være viktig i skolen? Ødelegger det for finansiering av musikkinstrumenter og andre investeringer?

I kronikken "Noen kritiske bemerkninger til ikt i skolen" av Inge Eidsvåg påpeker han at IKT fort kan ødelegge skolen som vi kjenner den. Eidsvåg mener at innkjøp av datamaskiner ikke må gå på bekostning av andre investeringer, som musikkinstrumenter og lignende.

"Datamaskiner blir fort foreldet, musikkinstrumenter varer i mange år." skriver han.

I grunn er det ikke snakk om å velge mellom musikkinstrument eller datamaskiner, Heidi Amesen Austlid, som er prosjektleder i IKT-Norge, mener at det blir som å velge mellom pulter eller bøker.


David Buckingham, professor ved London University og leder av Centre for the Study of Children, Youth and Media, hevder at mesteparten av teknologien som har blitt innført i skolen har vært mislykket. Dette kan ofte ha mye med at mesteparten av teknologien som har blitt forsøkt å bli innført i skolen har vært smal. Man bør satse litt bedre og hardere om man skal få det til.

Ole-Einar Bakøy, lærer ved Bodø Videregående Skole kunne fortelle Catch-Gamer at PC i skolen var en fiasko i den betydning at det ikke bidro til bedre undervisning, nettopp fordi det ikke ble planlagt godt nok. Bakøy kunne også fortelle at om han hadde fått bestemt ville han ha sendt lærerne på kurs, samt gitt elevene gode datakurs ved tanke på diverse læringsprogram i datamaskinen, samt "kanskje kjøpe inn software som var interessant for elevene å benytte i f.eks. matematikk. Det eneste de har fått i dag er en elendig kalkulator-emulator."

Tror spill kan være løsningen:
"Jeg tror spilling kommer til å bli en del av de digitale læreverkene. Spesielt dette med visuelle verktøy og 3D-"verdener" som kan lages der en kan utforske molekyler og økonomi( alla Simpsons-spill(kom. journ. jeg tror han mener "The Sims" her)) krigføring og strategi, romerske rike og ledelse, sykdom og smitte...
Det er så mange tema det går an å lage flotte interaktive rollespill på, og jeg tror elevene vil kaste seg inn in virtuell verden og leve seg inn i middelalderen med svartedauen og kriger(ala Wow) og forstå mye mer av kunnskapen uten å lese seg ihjel på kjedelige bøker."


Heidi Arnesen Austlid, prosjektleder IKT-Norge, mener at bøkene også kommer til å forbli, men at det stadig legges mer til rette for en mer digitalisert hverdag.

"NRK digitaliserer og tilrettelegger nå sitt arkivinnhold for skolen. Det gir nye muligheter for å grave i historisk materiale og benytte dette i læringssammenheng. Wikipedia er også blitt verdens største leksikon der samproduksjon av kunnskap er malen." Skriver Austlid i kronikken "Eidsvågs utdaterte teknologisyn".

Igjennom onlinespill blir språkkunnskapene utviklet, og samarbeidsevner og deling av erfaringer blir utvekslet. Dette har man sett mange eksempler på.

Eidsvåg stiller også spørsmålet "Skal timen brukes foran skjermen eller i skogen?", der man innerst inne vet at det er lite turer arrangert av skolen. Samtidig kan Austlid svare at en svensk rapport viser at barn som spiller mye onlinespill ikke er mindre aktive enn andre "De klatrer like mye i trær."

"Å si nei til et stadig mer digitalisert og høyteknologisk klasserom er å si ja til en skapende, livsnær og menneskelig skole. Jeg stemmer for det siste." avslutter Eidsvåg.



Hva synes du om saken? Er datamaskinen viktig i undervisningen? Er du med i kunnskapsløftet - fortell! Er PC kommet for å bli i skolen?

Si din mening om saken HER!


 Kommentarer
Kommentarer som blir publisert på catch-gamer.no er brukerens personlige meninger og ikke Catch-Gamer sine.
Det finnes 55 kommentarer til nyheten.

 
     
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 13:44
Dette innlegget er fjernet av en moderator
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 13:47
Vi er i en tid hvor vi trenger flere folk på pc'er nå til dags. Det er bare fint når man har erfaring med pc fra skole etc, før man kommer ut i jobb som krever en del datakunnskaper
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 13:50
Dette innlegget er fjernet av en moderator
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 13:51
Hvem bryr seg om musikkinstrumenter? Det er er jo få personer som bruker de i forhold til hva computere ville blitt!
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 13:52
Skolen kan spare mye penger også, om bøker blir digitaliserte så kan skolen på sikt spare mye penger + at man slipper alt pes med tunge bøker som blir flyttet rundt om kring.
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 13:54
enig #5
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 14:11
#5 ord.
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 14:11
#5 agree .
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 14:16
Digitalisering av bøker er jeg ganske enig med 5#, men lærerne på div vidregående skoler rundt om har jeg bor har kunnskap nok til å slå på en Pc og komme seg inn i word. Lærerne må også få en "utdanning" innen pc bruk. så de kan kan sitte selv med en pc på katetret koblet opp mot en prosjektor etc for å innvolvere Pc'en i dems undervisning. jeg tror at folk vil si at det er misslykkes å bruke pc på skolen siden ikke alle lærerne har kunnskap nok om pc'en til å bruke det i undervisin, samtidig som noen skoler tror bare å kjøpe en pc vil gjøre alt lettere.
De tenker ikke på at skolen trenger div software programmer for å gjøre læring mere intresangt og brukbart for undervising =)
mvh
Tom Andre K
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 14:17
synes pc innen skolen er bare negativt nesten jeg, på skolen vår har vi laptoper og det ender med at alle i klassen sitter og spiller på 123spill 1001spill osv. og du må jo drasse med deg lærebøkene uans, så du slipper bare og ta med deg kladderbøkene.
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 14:20
Jeg er helt enig i det med at man ikke skal måtte fjerne musikkinstrumenter o.l., det kan være veldig inspirerende for mange, og kan være veldig morsomt om lærerne er flinke og om elever er positive til det..

Til det med at elever bare sitter og surfer osv.. Jeg er IT-Lærling på en skole, og vi kommer til å blokkere alt som skulle være morsomt. Har tidligere blokkert youtube og video.google... more to come

Kommentar redigert 16. Jul 2007 kl 14:21 av gproMBIT | anders
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 14:20
med tanke på det økonomiske, lettvintheten, effektiviteten, mulighetene, utvikling og læremåte, så ser alt veldig smart ut i fra mitt ståsted. Negativt: hele norge med brilla! 8---|
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 14:30
#11 men da bruker vi bare proxy servere og programm som hoopster.....
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 14:33
på ungdomsskolen blir det vel litt mere spill o.l. på pcen.

men på videregående så tror jeg det er litt mere læring der, da tar man mere ansvar.
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 14:33
nja. eller jeg sitter på catchgamer å ser på nyheter og litt på armory så jeg bryr meg ikke xD
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 15:09
Vi har en IKT bassert klasse (går almenn) - det funker jævlig bra! Slipper alt peset med ark etc, og mye lettere å finne stoff om ting.
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 15:17
digitale bøker hadde vært best, kunne bare ha vært og laste ned en oppdatering på bøkene vært år !

laptop på skolen burde absulut brukes!
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 15:17
digitale bøker hadde vært best, kunne bare ha vært og laste ned en oppdatering på bøkene vært år !

laptop på skolen burde absulut brukes!
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 15:18
mer pc i skolen ja. verden vi lever i består av pc'er. raskere folk begynner å bruke pc. raskere kommer folk inn i real life
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 15:22
#4 #5 helt enig.
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 15:25
Dette innlegget er fjernet av en moderator
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 15:26
pc i skolen er bra, synes jeg, for før eller siden er alle maskiner og biler dataprogrammert... da er det bra at folk begynner tidelig å lære å bruke pc , og ikke bare kunne skru av og på en pc

Kommentar redigert 16. Jul 2007 kl 15:27 av RotoR
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 15:28
pc i skole gjør sikkert at flere har lyst til å gå på skole
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 15:33
# 18, enig! Det hørtes jo helt genialt ut da!
Pc på skolen er en bra ting, pc og internett har tatt over rundt hele verden, og det brukes til det meste.. Så whynot bruke det i skolen? Mye lettere tilgang til stoff, mye lettere å finne stoff, myyye artigere for elever å bruke laptop istedet for svære kjedlige bøker.
Så stemmer lett for pc i skolen;)
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 15:38
håper det blir cs lan på skolen XD..... PGA alle undervisnings timene trenger vi litt spilling å
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 15:39
De fleste lærere får nå utdanning innen pc "pc-kortet". PC er selfølgelig genialt for de som tar det serriøst. Så lenge en elev tar skolen passe serriøst er det genialt.
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 15:41
#5 WORD!
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 15:54
Slettes ikke negativt!
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 16:01
enig me #5
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 16:03
haha, LAN i frimenuttene, de hadde vert no Men back to the case, #5 WORD
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 16:07
Skolen min skal nå i år starte med bærbare datamaskiner i undervisningen som erstatter massevis av bøker osv. I tillegg er det innebygde kalkulatorer, ordlister osv..

Jeg ble utrolig glad når jeg så det, det er så herk å styre med bøker og skriving for hånd

Hele verden er i stadig utvikling, fremtiden er pc, så skolen bør også ha det for å forberede de unge på arbeidslivet som i stor grad kommer til å innvolvere stor bruk av pc. I alle fall for de som går allmenne fag, og ikke yrkesskolen.
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 16:10
d burde helt klart bli mer bruk av pc på skolen, med tanke på at d bare vil bli brukt mer og mer i fremtiden, å folk trenger kunnskaper om pc. men d at man skal lage spill om alt, å skal spille til seg kunnskapen er d dummeste jeg har hørt. "leve" seg inn middelalderen? wtf? retarded.
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 16:12
Synes det er herlig med det nye kunnskapsløftet... Vi slippper å kjøpe bøker til tusenvis av kroner, det eneste vi trenger å kjøpe er en bærbar pc, men den kan man jo bruke etter VGS og så det er mer økonomisk

Vi må bruke bøker av og til, men de får vi låne av skolen.
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 16:21
Jeppe det er negativt...jeg klarer jeffal ikke å holde meg, så sitter hele tiden å spiller=/
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 16:50
"Ole-Einar Bakøy, lærer ved Bodø Videregående". Hvorfor gidder dere å lage et intervju fra en videregående lærer? Det er de personene som har minst forståelse for elevene sin hverdag på skolen (med noen få unntak).
SAD BUT TRUE....... #5 --> enig.
Det å digitalisere hele skolen kommer nok til å ta en del tid. Bare små endringer kan ta år, så du kan tenkte deg at du ikke ser noen digitale lærebøker med det første.
Pc er et positivt tilskudd i skolehverdagen, som kan sette farger på den ellers så grå undervisningen. Det at lærere må omvende seg, er grunnen til de negative holdningene kommer frem(det er det bare elever som skal i følge dem). Det å få de gamle traverne til å trykke på noen taster er skremmende og nytt, og skal ikke læres.
Hvis du ikke vil henge etter her i verden så er pc'en et viktig verktøy å lære seg. Noe jeg håper ihvertfall politikkerne har skjønt. Det å bruke argumentet at folk spiller i steden for å jobbe på skolen funker ikke. De som ikke er motivert er bare ikke motiver. Enkelt og greit! Pc'en har ikke skylden for det.
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 17:02
Det kommer til å ta år og dag før pc i skole blir bra. Siden lærerne stort sett er gamle, og med begrensede data kunnskaper.
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 18:02
Greit med pc i skolen, men skolene gjør jo det som en selvfølge at elevene har pcer hjemme, så masse av prosjekt arbeid gjøres på pc. Så egentlig så er ikke skolen gratis, siden du trenger også en pc hjemme.
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 18:03
Datamaskin er positivt uanz hva!
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 18:09
Bruker selv pc på skolen, noe resten av klassen også gjør(dataklasse). Ser jo klart det negative i det, som regel sitter minst halv klassen og spiller eller surfer på nette.. I tillegg er det mange som ikke gidder å gjøre leksene fordi de bare kan få dem av andre siden det ofte bare er ett tekst dokument av ett eller annet slag... Er også mye enklere å jukse på prøver(kan skrive under på det, var en gang hele klassen jukset uten å bli tatt:S, men nå har lærerne satt en stoppe for dette

Men merker at lærerne har begynt å blitt flinkere til å be oss lege ned pcene når de snakker og har tavle undervisning, dette fører lit at folk følger med mer i timene. Eg mener det er lurt med pc på skolen siden vi har lett tilgang til mye forskjellig informasjon
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 18:10
alla Simpsons-spill(kom. journ. jeg tror han mener "The Sims" her)
hihi


slik som det er nå så bruker jo alle som har pc på skolen den kun til å surfe på nettet...


enig med moth i det der han sa om "leve seg inn i middelalderen, retarded"
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 18:41
"I 2008 skal Norge i følge Utdanningsforbundet "være blant de beste i verden når det gjelder utvikling og pedagogisk utnyttelse av IKT i undervisning og læring."
HAHA! Som om det kjem til å skje.. Tviler STERKT!


"Igjennom onlinespill blir språkkunnskapene utviklet, og samarbeidsevner og deling av erfaringer blir utvekslet. Dette har man sett mange eksempler på. "
Som om eg skulle sagt det sjølv.

Data og internett har gjett utrulig mange positive ting til dagens ungdom. Ja til PC i skulen!
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 18:54
mener nei til pc på skolen.. Blir for mye data bruk når vi skal bruke d på fritiden også... Klart NEI fra meg til datamaskin på skolen
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 18:56
heia pc! heia easy cheating...
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 18:57
syns at skolen bør slutte å ha pc´er som skal være tilgjengelige til ungdom i fritidene...for det er så mange drittunger som ødelegger dem bare for å tro at de er tøffe,
det er rett og slett barnslig! så det er bedre at vi tar med oss en bærbar...
og btw så sparer skolen mye penger på dette.
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 19:02
jeg mener at pc på skolen kan være en positiv ting for personer som har vanskelig for og ha et system på alle papirer osv.
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 19:06
#44 du kan jo ikke fatte noen verdens ting av hele poenget med nyheten.... hærverk vil alltid eksistere...
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 20:08
Personelig synes det er digg å ha en bærbar på skolen, men egentlig synes jeg det er dumt! Folk flest lærer mest av å ta fram en blyant og papir og en bok. Med pc blir det mye juks og nedlasting av info som ikke blir omgjort. Pc burde brukes som et tillegs verktøy som bør brukes kunn til innhenting av info som blir skrivd ut.
Og selv om jeg synes det er digg med musikk og instrumenter så har de fleste som liker dette det selv, og skoler pleier egentlig bare å ha noe møkk utstyr som du vill verget deg fra å bruke.

direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 21:09
man lærer ikke noe nyttig på skolen alikevel, så det er like så greit å gi alle elevene en laptop så de kan spille.
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 21:37
Det er nødvendig med pc på skolen så klart. word osv, de som har prob med å skrive med blyant.
kan bare trykke noen taster istedenfor. bra å bruke ressurser på pc.
Man lærer masse av pc'er også. trenger ikke alltid bøker.
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 16. Jul 2007 kl 22:48
Husker når jeg gikk på salg og service, alt av undervisning foregikk på data..til og med når vi skulle skrive oppgaver i norsk som vi hadde 2 timer i uken brukte vi pc, eneste fagene vi brukte blyant var naturfag og mattematikk, så kom norsk examen hvor man sku skrive 4 sider pluss for hånd pga skolen ikke hadde nok datamaskiner til at alle kunne få xamen på pc, fø og sei da mildt 4 sider for hånd etter 1 år med særs lite skriving gjekk åt skogen
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 17. Jul 2007 kl 11:18
#50
aa.
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 17. Jul 2007 kl 16:11
som #50 sier. Hva med videre utdanning etter vidergående? Hva om du skal til utlandet. Dette vil bare bli et kaoas, om ikke de innfører de samme "godene". Tviler sterkt på at eksamen vil bli på pc engang, i og med at alle vaktene er gamle og har ikke denne generelle datakunnskapen (er unntak, som i alle saker). Det er har 2 valg. Enten sette opp en prøve-mod som kun tillater word (noe som finnes) eller blokke alt. Men likevel vil en proxy server funke, og blokkede sider vil også kunne være nyttig i skole prosjekt. Så tenkt å måtte spørre om en ny bruker som har tilgang til den ene siden hver dag du skal bruke den?

Og om ikke lærerene ikke blir flinkere til å sjekke loggen av elevene vil 50% av ungdommen ende opp som snyltere på foreldre eller sitte i en kasse resten av livet. Er alt for mange ungdommer som kaster bort livet idag. Om ikke politikkeren planlegger dette bedre, vil dette øke med sikkert 20%.
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 17. Jul 2007 kl 19:14
#25
Du er helt nerd, det går vel bare spill gjennom hodet ditt.
-----------------------------

Finne opp en ny PC da vel
PC som inneholder læringsmiddel, eller hva faen.^^
jeg får til alt på skolen utenom matte, har ikken nokk IQ xD
Drit i musikkinstrumenter, bruk musikk programmer på PCn, lag sang via FL Studio

Kommentar redigert 17. Jul 2007 kl 19:17 av *Joakimba
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 18. Jul 2007 kl 08:45
#5 enig!
direktelink direktelink | rapportér
Skrevet 24. Jul 2007 kl 04:21
en må bruke pc til det meste i dag. å mere kommer det til og bli av det!!
 Ny kommentar
Bli den første til å kommentere!
Du må være logget inn for å kunne poste kommentarer.

Er du ikke medlem? Registrer deg her, det er gratis!